Lokasi Pusat Khidmat

Pusat Khidmat Masyarakat - Ahli Parlimen SUBANG

6-2, Jalan Pekaka 8/4, Seksyen 8, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor.




Isnin -Jumaat: 9:00 pagi - 5:00 ptg

Tel: 03 6157 1842 Fax: 03 - 6157 2841

Pages

Thursday, June 4, 2009

Questions for Parliament - June 209 Session

The following are questions that have been submitted for answers by the relevant ministers at the next session of Parliament scheduled to start on the 16th June.

Members of Parliament have to submit their questoions to the secretariat three weeks before the start of the session. These questions will be organised and put up to be answered by the minister during question time.

The input for these questions were received from concerned residents in the Subang Parliamentary Constituency.

We would like to say thank you to all who responded and for taking the trouble to be a part of our nation's democratic process.

We will post the answers to these questions as and when we receive the response from the minister.


1. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan menyatakan apakah rancangan yang sedang dan akan diambil oleh kementerian untuk mengatasi masalah pengurusan kediaman berstrata khasnya di pangsapuri kos rendah yang timbul akibat Akta 663 yang diperkenalkan dalam tahun 2007.

2. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan apakah langkah-langkah yang akan diambil untuk memastikan nisbah anggota polis di Daerah Polis Gombak dan Petaling Jaya di Selangor adalah 1:250 iaitu nisbah yang disyorkan oleh INTERPOL.

3. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Pendidikan menyatakan apakah jumlah sekolah mengikut kategori-kategori sekolah rendah/menengah - Sekolah Kebangsaan, Cina, Tamil dan Ugama dimana jumlah murid untuk satu sessi ( pagi atau petang ) telah melebehi jumlah yang disyorkan iaitu 1500 murid, dan seterusnya, jumlah sekolah mengikut kategori yang telah melebehi purata 30 murid se kelas.

4. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Pendidikan menyatakan sebab-sebabnya kerajaan tidak ambil langkah termasuk mengatur pembukaan sekolah tambahan atau baru, untuk pastikan di sekolah SJK( C ) Desa Jaya, Kepong Selangor, jumlah murid tidak sampai ke 4976 dan 40 murid se kelas saperti sekarang.

5. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan kenapa tidak apa sebarang tindakkan atas lapuran polis yang telah dibuat oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 20hb Februari 2009 di Balai Polis Damansara yang menuduh Tan Sri Gani Patail, Tan Sri Musa Hassan dan ACP Koh Hong San adalah terlibat dalam pembuatan satu lapuran polis palsu berkaitan dengan tangkapan Datuk Seri Anwar oleh ACP Koh pada pukul 9 malam 20hb September 1998

6. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar menyatakan apakah tindakkan-tindakkan yang akan dilakukan supaya kedudukan Malaysia di dalam Climate Change Performance Index 2009 naik daripada kedudukan sekarang iaitu 52 daripada 57.

7. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Kerjaraya menyatakan kenapa National Slope Master Plan yang telah dijanji akan diisiap dan dikuatkuasakan pada tahun 2008 untuk menjaga keselamatan cerun-cerun di Malaysia dan memantau pembangunan di cerun-cerun masih tidak di umumkan.

8. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan, sama ada kertas siasatan SPRM yang lengkap untuk lapuran polis Datuk Seri Anwar Ibrahim bertarikh 1hb Julai 2008 terhadap Tan Sri Gani Patail dan Tan Sri Musa Hassan telah diberi kepada panel tiga hakim bersara termasuk lapuran perubatan bertarikh 26hb October 1998 yang direka oleh Dr. Abdul Rahman Yusof bersama dengan Tan Sri Gani Patail.

9. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Kewangan menyatakan samada kerajaan ada rancangan untuk mengarahkan institusi-institusi kewangann dalam negara memastikan satu bahagian minima yang tetap pinjaman mereka ditujukan kepada pengeluaran bahan makanan dan pertanian.

10. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan berapakah warga Africa dibenarkan masuk ke Malaysia untuk tahun- tahun 20005, 2006, 2007, 2008 dan untuk tempoh 1hb Jan 2009 hingga 31hb Mei 2009 dan daripada jumlah ini berapakah masuk sebagai penuntut institusi pengajian tinggi dan sebagai pelawat. Seterusnya, apakah anggaran untuk tahun-tahun tersebut untuk jumlah warga Afrika yang ada di Malaysia tanpa kebenaran sah, dan adakah anggaran purata untuk tempoh berapa lama warga Afrika menetap di Malaysia, samada sah atau tidak sah.

No comments:

Post a Comment