Lokasi Pusat Khidmat

Pusat Khidmat Masyarakat - Ahli Parlimen SUBANG

6-2, Jalan Pekaka 8/4, Seksyen 8, Kota Damansara, 47810 Petaling Jaya, Selangor.




Isnin -Jumaat: 9:00 pagi - 5:00 ptg

Tel: 03 6157 1842 Fax: 03 - 6157 2841

Pages

Tuesday, June 25, 2013

SOALAN - SOALAN PARLIMEN

Untuk Penggal Pertama Sessi Pertama Parlimen ke 13, YB SIVARASA telah mengemukakan soalan-soalan berikut untuk jawapan lisan dalam Dewan Rakyat yang bermula 24hb Jun 2013




1. Tuan R. Sivarasa [Subang] meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan bilakah kerajaan akan meluluskan permit penerbitan akhbar rasmi Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) iaitu Suara Keadilan.



2. Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Perdana Menteri menyatakan jumlah pengundi pos dan pengundi awal dan pecahan kategori-kategorinya dan adakah kerajaan akan mencadangkan pegawai SPR yang terlibat pada hari pengundian biasa akan dimasuk dalam golongan pengundi awal dan bukan pengundi pos saperti sekarang.

3. Tuan R.Sivarasa [ Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan samada kerajaan akan mencadang kepada SPR supaya melaksanakan had 15% sebagai perbezaan maksima jumlah pengundi di antara kawasan-kawasan Parlimen dalam persempadanan semula kawasan-kawasan yang akan dilakukan tahun ini.

4. Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Perdana Menteri menyatakan peratusan silver nitrate dalam dakwat kekal yang digunakan pada hari pengundian awal 30hb April 2013 dan hari pengundian biasa 5hb Mei 2013 masing-masing di PRU 13.( minta dijawab pada Selasa 2hb Julai 2013)

5.. Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan kenapa kerajaan Malaysia telah memberitahu Timbalan Setiausaha Kementerian Keadilan ( Ministry of Justice) Thailand bahawas kerajaan Malaysia tidak puas hati dengan tingkahlaku Dr Porntip Rojanasunan mengakibatkan Dr Porntip membatalkan perjalanan beliau ke Malaysia untuk membuat bedahsiasat dalam kes kematian C.Sugumar. ( minta dijawab pada Rabu 3 hb Julai 2013)

6. Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Perdana Menteri menyatakan samada kerajaan bercadang melakukan reformasi Dewan Rakyat dengan melaksanakan sistem jawatankuasa memantau kementerian-kementerian, memberi peruntukkan munasabah untuk ahli-ahli untuk membiayai pusat khidmat dan kakitangan, memperuntukkan hari-hari khusus untuk urusan pembangkang, dan beri jawatan pengerusi PAC kepada ahli pembangkang. ( minta dijawab pada Isnin 8 hb Julai 2013).

7. Tuan R.Sivarasa [ Subang ] meminta Menteri Pelajaran menyatakan jumlah sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan, Agama, Tamil dan Cina yang terdapat di kawasan Parlimen SUBANG dan apakah rancangan untuk menambah lagi jumlah sekolah-sekolah Tamil dan Cina (Minta dijawab pada 9 hb Julai 2013)



8. Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan syarikat I Malaysia Development Bhd telah memindahkan dana 7 Billion ringgit malaysia ke bank-bank di Pulau Cayman.(minta di jawab pada Rabu 10 Julai 2013)

9. Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan samada kerajaan akan menambah jumlah anggota polis disemua balai polis di kawasan Parlimen Subang sehingga nisbah 1 anggota ke 250 penduduk dicapai. ( minta dijawab pada Rabu 17 Julai 2013).

10. Tuan R.Sivarasa [Subang] meminta Perdana Menteri menyatakan bila kerajaan akan pastikan Ketua-Ketua Menteri Sarawak dan Sabah akan disiasat sesungguh-sungguh oleh SPRM dan agensi lain dan didakwa untuk amalan rasuah dan perpindahan wang haram. ( Minta di jawab pada Khamis 18 Julai 2013)

2 comments:

  1. Dear Mr.Sivarasa...pls spend your time to come and visit Seksyen 6/19 Kota damansara.....this place getting worse with illegal stall's......dirty...rubbish everywhere and never been taken....i n my family voted for PR and U for 2nd time.....we need your action immediately....

    ReplyDelete
  2. Bro Sivarasa,
    Your Q7 is not relevant there are already enough schools in subang, it should upgraded thats all. You still owe SJKT RRI RM1,000. please settle it ASAP. you promise to give for Canteen day in 2009.TQ

    ReplyDelete